Tilbake til oversikt

Forbedre kundereisen med IoT

23.06.2017
Av:
Robert Hansen

Når The Economist sier: «verdens mest verdifulle ressurs er ikke lenger olje, det er data», er det alvor for oljelandet Norge.

I dag har verden om lag 15 milliarder IoT-enheter. I 2020 er det nå estimert at tallet vil vokse til mellom 50 og 70 milliarder enheter. Dette betyr at mulighetene for hvordan man bruker disse enhetene, og dataene de genererer, er uendelige.

De fleste bedrifter er nå i startfasen eller midtvegs i sin digitale transformasjon - flere bedrifter har begynt å implementere chatbots og publiserer apper for å tilpasse seg kundenes mobile livsstil. 

Før var det populært å kunne sende kundene sine en bursdagshilsen på SMS, eller en rabatt på deres neste besøk eller kjøp. Alt dette har endret seg med IoT. Teknologien kan holde bedriften oppkoblet til kundene dine døgnet rundt, enten via mobilkuponger, tekstvarsler eller invitasjoner og tilbud som sendes når en kunden er i nærheten. Enda bedre, bedriften kan tilpasse disse varslene med favorittretten eller favorittproduktet, basert på kundens bestillings-historikk. Et godt eksempel; en kaffebar som sender en beskjed til kunden, "Skal vi ha den vanlige kaffen din ventende på deg?" Så snart du setter deg i bilen eller går av bussen? Alt blir gjort automatisk, og sparer bedriften og kunden for mye tid og energi.

IoT teknologien kan hjelpe bedriften din med å få øyeblikkelig innsikt om hvordan kundene bruker - eller ikke bruker - produktene dine, slik at du kan forbedre dem proaktivt, og samle inn data til fremtidige forbedringer. Enda bedre, du kan få denne informasjonen i sanntid, slik at du kan løse problemer raskere og forhindre kundeflukt.

IoT handler ikke bare om smart, målrettet markedsføring. Det har også enormt potensial for å holde kundene dine trygge. For eksempel ved å koble en pasients telefon med sin insulinmonitor, kan både pasient og lege automatisk bli varslet når pasientens blodsukker blir for lavt. Det samme kan sies for blodtrykknivåer, eller til og med savnet dialyseavtaler som kan sette pasientens liv i fare. IoT kan altså jobbe for velvære og potensialet er ubegrenset.

En av den beste faktoren med IoT er at du forstår kundene dine. Og jo mer du forstår dem - og jo mer konsekvent du tjener dem - jo mer lojale vil de være.

Det er altså eventyrlige muligheter for Norge i den såkalte fjerde industrielle revolusjonen som følger av digitalisering. Varer og tjenester kan leveres på mer kostnadseffektivt og på miljøvennligere måter. Ressurser kan utnyttes mer effektivt og bærekraftig, offentlig sektor kan effektiviseres, og velferdstilbudet forbedres.

Ta kontakt for mer informasjon

Robert Hansen
CIOTO Gagn IoT
+47 966 44 444
robert@gagn.no
Tilbake til oversikt
Heading

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.