HjemTjenesterKonsulenteneBloggKontaktBli en av oss

Logistikkstrategi

Publisert: 
2
May
2019
 
Av: Daniel Westervik

Når det kommer til logistikk er det viktigste å ha et fysisk nettverk som gir kundene RETT ledetid. Kortere ledetid koster mer og spørsmålet er om kundene er villige til å betale ekstrakostnaden for kortere ledetid?

Vi jobber ut fra en prosess som vi vet fungerer fra tidligere prosjekter vi har gjennomført for store nasjonale kunder, men også mindre lokale aktører.
Den første delen vil være en markedskartlegging og analyse av infrastruktur. I hvilke områder ser man mulighet for at man kan opprette et lager eller utsalg og dette må samstemme med det man har som mål for omsetning per lokasjon. Dersom et område ikke når de krav man setter for minimum inntjening må man takke nei til område selv om man ser muligheter (så fremt at det ikke er et strategisk mål)

Spørsmål som man må spørre seg selv er følgende:

-Hvor er kundene?

-Hvilke volum?

-Og hvilke produkter tenker man at man trenger kort ledetid i gitt marked.

Dette må spesifiseres ned til antall varelinjer, hvor mange plukk vil det være og hvor mange paller må man lagre på hver ønsket lokasjon.

Da vil man ha en forståelse for kapitalbehov og størrelse på hver lokasjon man trenger.

Når man har gjennomført disse analysene vil man få den første beslutningen: Skal man ha lager selv eller skal man hente det inn som en tjeneste:

- Dersom man tar det selv må man anskaffe seg lager og ansette personell.
- Den andre måten er å kjøpe det som tjeneste. Å kjøpe logistikk som tjeneste er klart den veien som er minst risiko. Man finner en logistikkaktør som kan ta på seg noe service i tillegg til lagervirksomhet. En viktig faktor dersom man ønsker å kjøpe logistikk som en tjeneste er å sette opp en god definisjon for hva man ønsker gjort og krav til tjenestene.

Når man har satt opp hvilke steder man ønsker å satse på og hvem man skal bruke må man ofte se på ERP og IT systemer. Dersom man går fra et lager til flere vil man måtte gjøre beslutninger på hvordan man gjør innkjøp, Om man skal kjøre direkte leveranse til lager fra leverandør (og hvilke varer dette gjelder). Hvilke lagre skal ha hvilke varer?

Når man har dette på plass har man et godt grunnlag til å oppdatere ERP og se på hvordan man kan optimalisere sin kalkyle. Burde man selge ting som prosjekt? Kan man sette opp serviceavtaler eller er dekningsbidraget på produktene godt nok

Videre kan man også da analysere om man burde knytte kostnad for teknisk bistand opp mot salget eller om dette burde bli stykket opp. Vi jobber ofte etter Pareto prinsippet: 20% av kundene tar 80% av tiden.

Et nytt spørsmål som er naturlig å stille seg når man har satt opp IT system for flere lager er om man skal ha E-handel.
- Ønsker man en nettbutikk?

- En bestillingsportal?

- En lukket portal internt?

Slik vi ser det er ofte bedrifter som går bra, men har begrenset med kapasitet de vi kan hjelpe mest. Vi kan komme inn og gjennomføre mange av de prosesser som må gjøres.

Vi adresserer både hvilke muligheter som finnes for vekst, og så hjelper vi med å vise hvordan man klarer dette.

Spørsmål om denne artikkelen? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hva vi kan hjelpe deg med.

Norman Heggtveit
Seniorrådgiver
+47 480 09 614norman@gagn.no

Flere artikler fra bloggen

16
March
2020
MS Teams Introduksjon

Microsoft tilbyr nå Teams gratis i disse hjemmekontor-tider.

1
December
2019
Industriell-IoT og Forbruker-IoT - Mulighetene er mange!

I Gagn er vi like opptatt av industriell-IoT som forbruker-IoT. Noen av de største aktørene i verden har allerede "gått smart" og kjemper for å lansere det mest innovative produktet eller systemet. Så hvorfor blir penger som de bruker på sensorer og tilkoblet teknologi sett som en investering?

1
October
2019
Prosjektledelse - Robotisering av Produktlinje

Basert på en tydelig erkjennelse fra kunden om at det teknologiske nivået måtte moderniseres ble Gagn engasjert for å bistå som prosjektleder. Total prosjektperiode har vært 2 år der det har gått gjennom fasene forstudie, forprosjekt og hovedprosjekt. Forprosjektfasen var den mest omfattende der valg av leverandører og detaljprosjektering ble utført.

21
May
2019
GDPR kort fortalt

GDPR er de nye reglene for personvern i EU. Reglene er i all hovedsak opprettet for å hindre misbruk av sensitive personopplysninger og utdypende personopplysninger.

29
April
2019
IoT - Vår prosessmetodikk

Tingenes internett kan skape nye muligheter for din bedrift. Les om vår IoT metodikk som hjelper deg med å kartlegge behov, utvikle og implementere løsning og sette i drift.

25
February
2019
Gagn – Din partner i optimalisering av verdikjede

Med flere år som rådgivere i organisasjoner med produksjon og tjenester opplever vi at flere ser behov for å effektivisere sin verdikjede. Den enkelte bedrift sin verdikjede har stor variasjon i både antall og type prosesser, men problemstillingene har store likheter, på tvers av bransjer.

25
January
2019
Cyber- og informasjonssikkerhet i Møre og Romsdal

Bekymringen for trusselen fra cyberkriminalitet øker stadig, og vi ser at et stort antall virksomheter har vært utsatt for cyberhendelser i løpet av det siste året.

23
January
2019
Vil bedriften din lære mer om innendørs sanntidslokalisering?

Gagn, ÅKP og NTNU arrangerer Hackathon i Ålesund den 21.03 og temaet er innendørs sanntidslokalisering.

12
February
2018
Øk fokuset på cybersikkerhet!

Korleis bidreg du for å redusere skade, knytt til cybertruslane vi møter?

23
October
2017
IT-outsourcing til lavkostland

Outsourcing til lavkostland er et svært relevant tema innen IT, både for tradisjonelle drifts- og supporttjenester, men i større og større grad også innen utvikling og kodeproduksjon. Gjennom 12 år med prosjektledelse innen IT har Gagn Consulting mye erfaring innen dette temaet, og det er betimelig å komme med noen tips og innspill til våre kunder og interessenter, som kanskje vurderer dette i en eller flere sammenhenger.

19
October
2017
Hvorfor bør din bedrift ha en økonomisk helsesjekk?

I både gode og dårlige tider kan det være hensiktsmessig for en virksomhet å ta en skikkelig gjennomgang av sin økonomiske status. Dette er noe vi anbefaler ethvert styre eller daglig leder å gjennomføre minst en gang i året slik at man kan ligge i forkant av de endringer som kan være nødvendig for å gi bedriften bedre soliditet.

17
October
2017
iKuben tildelt NCE-status

iKuben fekk måndag 16. oktober status som Norwegian Centre for Expertise (NCE). Som ei av medlemsbedriftene stiller vi i Gagn oss med glede i den lange køa av gratulantar.

29
September
2017
Norsk IoT innovasjon

Se hva norske bedrifter har utviklet gjennom anvendelse av IoT-teknologi.

9
August
2017
Hvilken IoT tilkoblingsteknologi skal vi bruke?

Tingenes internett (IoT) er utvilsomt fremtiden for norske bedrifter, men hvilket tilkoblingsteknologi skal man velge for sine produkter?

1
August
2017
IoT-søppelbeholdere er smart(by) i praksis!

IoT-baserte Sensorer sørger for korrekt tømming og fulle lass.

12
June
2017
Her kan du se IoT i praksis!

Vi har samlet noen prosjekter som nettopp har anvendt seg av IoT teknologi, slik at du får en enklere forståelse på hva IoT innebærer og hvordan det fungerer i praksis.

10
June
2017
Gagn med omtale på Nett.no

Her kan du lese hva Nett.no skrev om Gagn sin IoT satsing.

30
January
2017
Hvordan påvirker «IoT» bedriftens ERP-løsning?

Med nye trender som IoT, robotteknologi og økt automatisering i industrisektoren, utvikles programvaren kontinuerlig for å holde tempoet.

Ny dekning for Tingenes Internett

Nå har Telenor åpnet 4G-nettet for tingenes internett. IoT på 4G gjør det mulig for «ting» å kommunisere via Telenors eksisterende 4G-nett.

Forbedre kundereisen med IoT

Når The Economist sier: «verdens mest verdifulle ressurs er ikke lenger olje, det er data», er det alvor for oljelandet Norge.

Frokostseminar om GDPR 5. april kl 09:00

De nye reglene for personopplysningsloven og GDPR som trådte i kraft sommeren 2018 handler i stor grad om gode holdninger og rutiner for hvordan man behandler sine ansatte og kunders personopplysninger.

Gagn Accounting skifter navn til Rekna

Navnebyttet henger sammen med at selskapet relanseres med ny profil og satser mot å bli en ledende leverandør av moderne regnskapstjenester i regionen.